• Innovatie

Per oktober is zorgrobot ‘Tessa’ inzetbaar voor alle cliënten in de wijkverpleging van Vitalis!

Per oktober is zorgrobot ‘Tessa’ inzetbaar voor alle cliënten in de wijkverpleging van Vitalis! In 2021 is de inzet van Tessa getest bij cliënten en waren de resultaten erg positief. Cliënten ervaren meer zelfredzaamheid, hebben minder zorgmomenten nodig en zijn gelukkiger door de inzet van Tessa. Daarnaast is het netwerk van de cliënt meer betrokken bij de zorg, via de app kan er op afstand bijvoorbeeld afspraken of herinneringen ingesteld worden. Kortom: hier geloven we in bij Vitalis en daarom is Tessa vanaf nu inzetbaar voor alle teams binnen de wijkverpleging.

Wat is zorgrobot Tessa?
Tessa is een zorgrobotje dat wordt ingezet door de wijkverpleging om cliënten te helpen bij zorgvragen. Tessa doet dit door verbale begeleiding te geven aan cliënten door vragen te stellen, herinneringen te geven of vragen te beantwoorden. Zo geeft Tessa herinneringen voor medicatie, persoonlijke verzorging zoals douchen of wassen, eten en drinken maar ondersteunt ook bij slaap-waak ritme en algemene dag structuur. 

Voordat Tessa inzetbaar was voor alle cliënten is er volgens de innovatie strategie van Vitalis eerst een proeftuin geweest en is er gemeten wat de effecten van Tessa zijn. We vinden het belangrijk dat de inzet van zorgtechnologie goed aansluit op de zorgvraag van cliënten én dat er een match is. De resultaten van de proeftuin waren positief: Na 3 maanden ervaarde maar liefst 86% van de cliënten meer zelfredzaamheid en 80% ervaarde een match. Naast de positieve ervaringen van cliënten zijn ook zorgmedewerkers enthousiast. Uit metingen blijkt dat Tessa gemiddeld 53 minuten geïndiceerde zorg per cliënt per week bespaart. Dit zorgt ervoor dat er in de toekomst meer cliënten geholpen kunnen worden met hetzelfde aantal zorgmedewerkers.  

Bij Vitalis werken we iedere dag hard aan de kunst van gelukkig oud zijn, waarbij de inzet van zorgtechnologie noodzakelijk is. Hierbij vinden we het belangrijk dat technologie bijdraagt aan de kwaliteit en veiligheid van onze zorg. Naast de cijfers die hierboven genoemd zijn, worden we vooral enthousiast van de verhalen van cliënten. Zo is bewoner Edward is geïnterviewd over de inzet van Tessa, zijn bevindingen kun je hier lezen! De inzet van Tessa bleek ruimte te maken voor nieuwe, menselijke interactie, grapjes met familie, knipogen en Edward ging zelfs weer op zijn hometrainer.