Klachten
Klachten
Hoe goed we ook ons best doen, er kunnen zich altijd situaties voordoen waarover u niet tevreden bent. Spreek hierover. Dat is voor u en voor ons van belang. We kunnen van klachten leren en zaken verbeteren. Er zijn verschillende manieren om een klacht bekend te maken. Voorkeur heeft om de klacht eerst te bespreken met degene die de klacht heeft veroorzaakt of diens leidinggevende (informeel). Komt u er samen niet uit dan kunt u de ondersteuning opzoeken van een onafhankelijk klachtenfunctionaris. Met als laatste optie een officiële klacht bij de Regionale Onafhankelijke Klachtencommissie (formeel). Onderstaand worden de mogelijkheden kort toegelicht met bijbehorende contactgegevens.
Als het een klacht is over onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname dan kunt u meer informatie vinden via de button onder aan deze pagina.
Hoe maak ik klachten informeel bekend?
Wat voor klacht of gevoel van onvrede u ook heeft, stel het aan de orde. Bespreek het eerst met degene die de klacht heeft veroorzaakt. U geeft dan de mogelijkheid om iets direct te herstellen of te verbeteren. Mocht dit onvoldoende helpen of wilt u de betrokkene liever niet rechtstreeks aanspreken, dan kunt u terecht bij de leidinggevende of directeur.
Onafhankelijke klachtenfunctionaris
Ook kunt u te allen tijde terecht bij de klachtenfunctionarissen van Vitalis. Zij ondersteunen u graag met het formuleren van uw klacht, treden op als objectief bemiddelaar of informeren u over de procedure van een formele klacht. Zij gaan vertrouwelijk om met de informatie die u geeft.
U kunt mailen naar het algemene e-mailadres (klachtenfunctionaris@vitalisgroep.nl) of rechtstreeks contact opnemen met onderstaande klachtenfunctionarissen:
- Ad Lazonder, Manager (a.lazonder@vitalisgroep.nl)
- Mark Boogers, Manager (m.boogers@vitalisgroep.nl)
- Marieke Hiakame, Specialist Ouderengeneeskunde (m.hiakame@vitalisgroep.nl)
Hoe dien ik formeel klachten in?
Komt u er informeel niet uit en/of kiest u ervoor om uw klacht formeel in te dienen? Dan wordt uw klacht volgens een formele procedure door de Regionale Onafhankelijke Klachtencommissie behandeld. Deze commissie staat open voor zorgcliënten, hun vertegenwoordiger, gemachtigde of nabestaanden en heeft geheimhoudingsplicht. De commissie onderzoekt uw klacht en brengt daar, na een hoorzitting, advies over uit.
Een klacht dient u schriftelijk in bij deze Klachtencommissie. Hierbij vermeldt u uw naam, een korte en duidelijke omschrijving van de klacht en wat u van de klachtencommissie verwacht. U kunt hierbij gebruikmaken van het klachtenformulier. Insturen kan via e-mail naar klachten@vitalisgroep.nl of per post naar:
Vitalis
Bestuurssecretaris
Onderwerp: klachten
Postbus 4100
5604 EC Eindhoven
De klachtencommissie informeert u over de verdere procedure, de termijn van de hoorzitting en de uitspraak.
Wij hanteren het klachtenregeling model van Actiz. Deze vindt u hier: klachtenregeling Vitalis. Vitalis is tevens aangesloten bij de Landelijke Geschillencommissie Zorg.
Klacht over onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname
Een klacht over onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname valt onder de Wet zorg en dwang (Wzd). Hiervoor gelden andere regelingen.