Vitalis is koploper!
Het ministerie van VWS benoemt Vitalis officieel op 21 november tot koploper in de zorg. Vitalis gelooft in goed werkgeverschap. In dat kader vinden ze het belangrijk om ervoor te zorgen dat medewerkers zo min mogelijk last hebben van roosterverstoringen. Met zo’n 20 roosterverstoringen per dag, gemiddeld 1,5 uur verwerkingstijd per verstoring en een oplospercentage van slechts 30%, viel er nogal wat te verbeteren en ontregelen. De oplossing werd gevonden in Rob, de roosterverstoringen robot.
Roosterverstoringen zijn een herkenbaar probleem voor bijna elke organisatie. Het oplossen van de verstoringen kost tijd. En áls er al een oplossing werd gevonden, lag die in de meeste gevallen bij iemand uit hetzelfde team. Er werd ook veel in privétijd gecommuniceerd om verstoringen op te lossen, waardoor medewerkers op vrije dagen nooit echt rust hadden. Dat moest anders, vond Vitalis.
Rob signaleert, gaat aan de slag en ontregelt
Vitalis spreekt van een acute roosterverstoring als de dienst start binnen 72 uur en niet (meer) is ingevuld. Als een medewerker zich afmeldt via de octopus app (app van SDB, een bekende leverancier van een roosterpakket voor de zorg), signaleert Rob de betreffende dienst en gaat aan de slag. Hij kijkt naar de tijd, het team en de locatie van de dienst. Vervolgens stuurt hij de dienst eerst naar het eigen team. Ligt de oplossing daar niet, dan gaat de dienst door naar de organisatie die met flexibele inzet openstaande diensten invult. Mocht het dan nog niet lukken om de dienst in te vullen, dan kijkt Rob of er collega’s van andere teams of locaties beschikbaar zijn. Rob biedt het werk alleen aan medewerkers aan als zij de juiste functie hebben of een niveau erboven, daarnaast kijkt hij naar de ingevulde beschikbaarheid.
Wat is het Actie Leer Netwerk?
De sector zorg en welzijn staat voor veel uitdagingen rondom het werven en behouden van voldoende en goed toegerust personeel. Dit vraagt om innovatieve oplossingen op de arbeidsmarkt die écht werken. Actie Leer Netwerk is de vindplaats voor zulke bewezen oplossingen.
”We hadden altijd veel stress van onverwachte uitval. Die druk in je hoofd was enorm. Dat is nu voorbij.”
Kim de Haan, verpleegkundige