• Algemeen

Vitalis is volop 'in beweging'!

Bij Vitalis zorgen we er samen voor dat ouderen gelukkig ouder worden én dat medewerkers die dingen doen die nodig zijn en echt het verschil maken. We doen dit door:

1. De behoefte van ouderen echt te kennen; onszelf helpen te stoppen met automatismen, met dingen doen waar eigenlijk niet om wordt gevraagd.

2. Welzijn verhogende activiteiten; we geloven dat aandacht voor welzijn ertoe bijdraagt dat ouderen zich prettiger voelen en daardoor minder zorg nodig hebben.
3. Het toepassen van nieuwe mogelijkheden; bewezen innovaties zijn o.a. helpend bij het zelfredzaam blijven en/of bij het ontlasten van de medewerker.

Op alle locaties van Vitalis zijn we met ‘deze beweging’ bezig. Dit omdat wij geloven dat de zorg, nu en in de toekomst, anders moet en kan. We weten dat, in de hectiek van de dag, de verleiding groot is om te doen/vragen wat je altijd deed. We weten ook dat er niet één oplossing is. We praten hier open over; met ouderen en hun sociale netwerk, met elkaar en met vrijwilligers. Zo ontdekken we wat nodig is en wat wel of wat niet werkt.

Proef met ‘het goede gesprek’ succesvol verlopen

Vanaf april hebben 4 locaties extra geoefend in het voeren van ‘het goede gesprek'. Iedereen dank voor de bijdrage hieraan! De beweging begint echt als je het gewoon gaat doen:

  • Begin klein en begin samen als teaminvesteer in bewustwordingdaag elkaar uit in het anders denken én waarborg nieuwe afspraken die worden gemaakt. Deel successen met elkaar én geef elkaar de ruimte om (van fouten) te leren. Evalueer met collega’s, maar zeker ook met de ouderen en hun sociale netwerk.
  • Het goede gesprek helpt; ouderen zijn zich heel bewust van de uitdagingen in de zorg en staan open voor ‘het goede gesprek’. Wij zijn zelf echter snel geneigd om te doen wat we altijd deden. Het helpt om, tijdens informele zorgmomenten, blijvend de behoeften en mogelijkheden van de bewoner te bespreken. Bijv:
    Een bewoner doet zelf zijn haren weer, nadat hij voortaan eerst zijn bril opgezet krijgt.
    Een bewoner doet voortaan zelf de gordijnen open en haalt de krant. 
  • De juiste taal helpt; we hebben het voortaan liever over ‘verhuisgesprekken’ ipv opnamegesprekken, spreken liever over ‘social netwerk’ ipv mantelzorgers en geven meer aan dat ‘we het samen doen’. Dit helpt in de bewustwording en in het voeren van ‘het goede gesprek’ over hoe het voorheen ging en wat we kunnen handhaven. Bijv:
    Familie geeft voortaan de planten water én ruimt de (koel)kasten op, omdat ze dit voorheen ook deden
    Het koor, waar mevrouw altijd heen ging, komt voortaan gezellig met haar samen wandelen. 

  • Anders doen helpt; we kijken bewuster naar de dingen die we doen en waarom we ze doen. We vragen we ons meer af of we iedereen moeten helpen, of dat iemand het zelf kan en/of dat het anders kan. We leggen geen regels op, maar bespreken wat de mogelijkheden zijn om iemand zich thuis te laten voelen en/of ouderen een geluksmoment te geven. Bijv:
    Bezoek pakt voortaan zelf koffie in de huiskamer of gaat er samen met de oudere op uit en drinkt dan koffie.
    Een burenhulpteam doet voortaan klusjes voor medebewoners.
    Het toepassen van een innovatie (bijv. de helpsoq, medido)


    Met energie gaan we de komende tijd verder met het voeren van ‘het goede gesprek’. Samen zorgen we ervoor dat het voeren van ‘het goede gesprek’ bij alle vitale teams eind 2024 een vanzelfsprekendheid is. We realiseren ons dat na ‘het goede gesprek’ het juiste doen het allerbelangrijkste is; na bewustwording van gedrag komt namelijk pas de gedragsverandering.