Werken met data; zorguren in de wijk met 30% gedaald
Om de visie op eigen regie, welzijn en zorg verder vorm te geven en indien nodig anders in te richten, is er door de wijkzorg samen met team Informatiemanagement de afgelopen jaren hard gewerkt aan de inrichting én het gebruik van een dashboard. De afgelopen jaren is hierdoor het aantal zorguren dat we aan een zelfstandig wonende oudere verlenen met 30% gedaald. Trots zijn we op deze ingezette beweging! Ouderen worden nog steeds maximaal ondersteund, maar de zorg wordt anders ingericht door bijvoorbeeld door de inzet van hulpmiddelen, slimmere looproutes, bewuster handelen.
Het dashboard wordt gebruikt als hulpmiddel om proactief bij te sturen; het geeft betrokkenen inzicht in de doelmatigheid per verzekeraar, team, doelgroep en oudere. De wijkverpleegkundigen krijgen wekelijks per mail een overzicht aangeleverd met daarin de registraties voor de cliënten waarvoor zij verantwoordelijk zijn.
Doelmatigheid
De doelmatigheid geeft hieraan een meetbare uiting: het gemiddeld aantal uur zorg dat we per cliënt per maand besteden. Hierbij zegt het cijfer op zichzelf niet direct alles. Wel geeft het cijfer inzicht op basis waarvan je kritische vragen kan stellen. Of je bijvoorbeeld voldoende hebt gekeken naar het maximaal haalbare op zelfredzaamheid. Of dat de zorg ook slimmer kan worden ingericht, bijvoorbeeld door het gebruik van innovaties of door de inzet van meer welzijn.
Een daling van ruim 30%
Het inzicht in gegevens heeft bijgedragen aan bewuster handelen binnen de wijkzorg van Vitalis. De afgelopen jaren is het aantal zorguren dat we aan een zelfstandig wonende oudere verlenen met 30% gedaald. We zijn trots op de ingezette beweging! Ouderen worden nog steeds maximaal ondersteund, maar de zorg wordt anders ingericht door bijvoorbeeld:
- de inzet van hulpmiddelen
- slimmere looproutes
- bewuster handelen
“Ik kom uit de thuiszorg, en heb ècht in de wijk gewerkt. Ik stel mezelf continu de vraag of ik voor deze zorgvraag in de auto zou stappen en 15 minuten zou gaan rijden.”
Door de juiste zorg slimmer in te zetten én goed samen te werken gaat de kwaliteit van de zorg omhoog, hebben we meer tevreden ouderen en bevlogen medewerkers. Informatiemanagement is trots dat data een positieve bijdrage aan de beweging heeft mogen leveren.