Onvrede en klachten
Samen voor de beste zorg
Wij doen ons uiterste best om goede zorg en ondersteuning te bieden. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Dat geldt ook voor uw mantelzorgers en gemachtigden. Heeft u een vraag, opmerking of klacht? Laat het ons weten! Vaak kunnen we samen snel een oplossing vinden.
Er zijn verschillende manieren om onvrede bekend te maken. Op deze pagina leest u hoe u onvrede bespreekbaar maakt en een klacht kunt melden.
Als het onvrede of een klacht is over onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname dan kunt u meer informatie vinden via de knop onder aan deze pagina.
Hoe maak ik onvrede bekend?
Wat voor gevoel van onvrede u ook heeft, maak het kenbaar. Bespreek het eerst met de persoon die de klacht heeft veroorzaakt. Vaak kan er direct iets worden opgelost of verbeterd. Helpt dit onvoldoende of vindt u het lastig om rechtstreeks met de betrokkene(n) te praten? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van Vitalis. U kunt ook kosteloos hulp vragen aan iemand die onafhankelijk is.
Onafhankelijke ondersteuning
Klachtenfunctionaris
Wilt u hulp bij het bespreken van uw klacht? Dan kunt u terecht bij de klachtenfunctionarissen van Vitalis. Zij kunnen:
- u helpen met het formuleren van uw klacht
- bemiddelen om tot een oplossing te komen
- u informeren over de procedure van een formele klacht
De klachtenfunctionaris gaat vertrouwelijk om met de informatie die u geeft en helpt u graag. Hij/zij is in dienst van Vitalis, maar bij een eventuele formele klacht wordt deze klacht extern afgehandeld.
U kunt hen bereiken via e-mail op klachtenfunctionaris@vitalisgroep.nl of rechtstreeks contact opnemen met onderstaande klachtenfunctionarissen:
- Mark Boogers, Manager (m.boogers@vitalisgroep.nl)
- Marieke Hiakame, Specialist Ouderengeneeskunde (m.hiakame@vitalisgroep.nl)
Ook kunt u tijdens kantooruren naar 040 293 35 55 bellen voor een terugbelverzoek.
Cliëntondersteuning via Zorgkantoor of de Gemeente
Daarnaast kunt u onafhankelijke cliëntondersteuning aanvragen bij het Zorgkantoor of de Gemeente. Ook zij werken onafhankelijk van Vitalis en geven gratis hulp en advies. Meer informatie vindt u hier.Hoe dien ik een klacht in?
Kiest u ervoor om uw klacht formeel in te dienen? Dan dient u deze schriftelijk in bij de Regionale Onafhankelijke Klachtencommissie. Dit kan per post t.a.v. de bestuurssecretaris, Postbus 4100, 5604 EC Eindhoven of via e-mail naar klachten@vitalisgroep.nl. Hierbij vermeldt u uw naam, een korte en duidelijke omschrijving van de klacht en wat u van de klachtencommissie verwacht.
U kunt hiervoor gebruikmaken van het klachtenformulier. De klachtencommissie informeert u over de verdere procedure, de termijn van de hoorzitting en de uitspraak.
Wij hanteren het klachtenregeling model van Actiz. Deze vindt u hier: klachtenregeling Vitalis. Vitalis is tevens aangesloten bij de Landelijke Geschillencommissie Zorg.
Onvrede of klacht rondom Wet zorg en dwang
Gaat uw klacht over een onderwerp benoemd in de Wet zorg en dwang (Wzd)? Bijvoorbeeld over onvrijwillige zorg, onvrijwillige opname of wils(on)bekwaamheid? Dan geldt een andere werkwijze. Ook kunt u onafhankelijke advies en bijstand van een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon vragen.